De foto's hieronder zijn genomen van een Nuffield 10/60.  Deze trekker is eigendom geweest van dhr. Henk Harbers uit Angerlo. 
Onlangs is deze trekker gekocht door dhr. Ger Bosmann uit Doesburg en zoals U ziet is hij al aardig aan het demonteren geweest.

Maar........................ helaas Nuffield vrienden, deze trekker wordt niet gerestaureerd.  Nee, de trekker gaat als "draagmoeder"
fungeren in een replica van de stoomtram die een eeuw geleden in Doesburg en omstreken te zien was.  Als U klikt opwww.stoomtramdoesburg.nl kunt U meer lezen omtrent deze metamorfose van de Nuffield.  In ieder geval krijgt de Nuffield een nuttige taak om te doen.  

Tijdens de komende wintermaanden zal het frame van de replica op de Nuffield gehezen worden.   We zullen U via deze pagina (3) op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

344843
344844
344845

 

 

De Morris ETC Commercial motor werd in het begin gebruikt voor de Nuffield TVO modellen.  Maar ook komen de ETA en ETB modellen nog wel eens voor. 
Hieronder enkele foto's van een ETC model in een Nuffield M4. Foto's zijn gestuurd door Erik Vonck uit Kloosterburen

348283
348284

 

 

Dan hieronder een aantal foto's die zijn opgestuurd door Joonas Potkonen. Joonas is de voorzitter van de Nuffield en Leyland club in Finland.
Finland is altijd een goede markt geweest voor Nuffield en Leyland. Per jaar gingen hier ruim duizend trekkers naar toe vanuit Schotland.
De Nuffield was ideaal in dit landschap. Ook al vanwege het goede starten in de ijzige kou.

Wilt U iets meer zien van wat men in Finland allemaal doet met de Leyland en Nuffield trekkers, dan vraagt Joonas om maar eens te kijken op www.nuhvi.net.

Het is echt de moeite waard, want het is een hele mooie site. Ook kunt U hem persoonlijk schrijven als U wilt. Zijn engels is zeer goed en hij zal het leuk vinden als hij mailtjes ontvangt vanuit Nederland.

365860
365861
434660
365863
365864

 

 

De foto hieronder is opgestuurd door Dhr. Kok.   Het is van een Nuffield 10/42 welke motorisch en mechanisch helemaal door hem is nagezien.  Ziet er puik uit.  Zowieso is de Nuffield 10/42 een fijne trekker om mee te werken.   Altijd goed startend, laag en hoge gearing, sterk in de hef en op de wielen.

433633

 

 

De 4/60 hieronder is van Dhr. C. Kok (broer van Dhr. Kok welke de foto van hierboven heeft ingestuurd) uit Polsbroek.
Deze treker is werkelijk in een zeer mooie staat.

365862

 

 

Foto genomen op de oogstdag op Kamper eiland in 2009.
Een goed uitziende Nuffield welke flink aan de veter wordt getrokken. Dhr. van de Beek regeld handmatig de hef en laat de woeler er vlink diep doorgaan. Andries van de Beek komt uit Ijsselmuiden en is zeker geen onbekende bij W.H. Bod.    De trekker is een 10/60. Uitgevoerd met een ronde uitlaat zonder gekrompen hoeken. Waarom ????????????????????????   Andries vind deze mooier. 
De trekker ziet er prima uit en staat op mooie brede achterbanden.  Ook het frontgewicht is er een zoals we die niet zo heel vaak zien.

427032
435871
435872

435873

473707

Door de jaren heen hebben we met een aantal Nuffield liefhebbers een leuke relatie opgebouwd.

Zo waren we onlangs in Warmond waar Henk van Rijn een omvangrijke verzameling aan Nuffield en Leyland trekkers heeft.
 
Er er zitten een paar leuke modellen bij waarvan je denkt, ja..... die is net effe anders.

Zo staat hiernaast een Nuffield 10/60 waar een 90 pk 6 cilinder in is gebouwd.

Maar ook zagen we er een Nuffield 4/60 met een zgn. L- versnellingsbak.   Deze heeft een extra lage vertraging zodat ook werkzaamheden gedaan kunnen worden, waarvoor een extra lage snelheid vereist is. 

U ziet wel er staan voldoende trekkers in deze loods. Of Henk ze nog allemaal in gebruik heeft is de vraag, maar in ieder geval is het een zeer leuke verzameling op een nog mooiere locatie. 

Kijk maar eens twee foto's naar beneden......

473708
473709

Ook deze Nuffield met dorspoelie staat bij Henk in de loods. 

Let op de extra brede achterwielen.

Hier zien we de loods ver rechts waar de tractoren staan. Alleen via boot bereikbaar.

Toch geinig om te zien hoe in andere delen van het land gewerkt wordt

473710
518677

Onze grote vriend Jelle Ross is in de tweede helft van 2010 de grote vijver overgestoken en volbrengt  een gedeelte van zijn praktijk stage in Engeland. 

Een van zijn projecten is deze Marshall 804.  Zo te zien aan het geheel is hier het een en ander gedaan aan het motorblok. 

We hopen binnenkort toch iets meer te zien van deze trekker. Misschien een foto waar de gehele trekker weer compleet is??

In Nederland verwacht je altijd een piekfijne spuitplaats waar trekkers schoongespoten worden. 

In ieder geval iets met een bezinkput en een olie afscheider.
Hoe het hier geregeld is, is maar moeilijk te zien. Maar we vermoeden maar zo.................... dat er waarschijnlijk niets geregeld is. 

Lang leve de europese milieu normen

518678
574571

574572 Hiernaast, hierboven en hieronder een aantal foto's van een BMC Mini welke in volledige heropbouw is.  De eigenaar is Bart-Jan Rozema en hij stuurde ons deze afbeeldingen toe. 

En zo te zien gaat hij tot in de kleinste hoekjes.  Dit zien we natuurlijk graag. Vooral als het om een BMC Mini gaat. Maar een paar jaar in productie geweest en geworden tot een kleine legende binnen de Nuffield reeks van modellen. 

Bart-Jan, hou ons op de hoogte.... het ziet er prima uit. 

Een kleine competitie......... wie ons als eerste vijf wezenlijke verschillen kan vertellen tussen de Mini en de Nuffield 4/25 krijgt van ons een Nuffield t-shirt.  Antwoorden graag naarbodwerkplaats@xs4all.nl

574573

574574

574575

574576

En van Bart Luning kregen we de onderstaande foto's. Nu niet van een BMC Mini, maar van een 4/25.


En Bart kwam ook met de oplossing voor de vijf verschillend tussen de BMC Mini en de Nuffield 4/25

* de motor van de Mini is 15 pk. en van de 4/25 is 25 pk

* en een grotere motor geeft automatisch een langere motorkap

* maar ook is de neusgrille van beide trekkers verschillend\

* de rechter stuurstang bij een Mini is recht, die bij de 4/25 heeft
uitstulping ter hoogte van de brandstofpomp

* op de motorkap van de 4/25 staat Nuffield, op die van de Mini
staat BMC.
* Het dashboardje van beide trekkers is ook iets verschillend
* de kleur van de velgen is iets verschillend

585363
585364

585365

769498

769499

De trekker hiernaast is volledig klaargemaakt door Sander en Peter de Kwant. 

Het is een Leyland 154. De opvolger van de Nuffield 4/25.

Sander en Peter hebben dit op een perfecte manier gedaan. 
Zeker een van de mooiste van Nederland. 

Gefeliciteerd

680452

Ook Mat Tervoert heeft zich een  Nuffield 10/60 aangeschaft.  Bij aankoop zei hij:  "Je kent deze trekker niet meer terug over twee jaar".   Wij houden hem hieraan.

Tevens op de foto rechts Gert Tervoert en links Jelle Ross.

Samen zullen ze deze klus best wel klaren. Veel succes gewenst. 

696868

Teun Rustenburg had zich voorgenomen om samen met zijn beste vriend enkele trekkers te gaan restaureren. Een Massey Ferguson en de Nuffield 3/42 die hiernaast staat. 
Echter tijdens dit proces overleed zijn vriend en daarmee verdween ook de plek waar de restauraties zouden plaatsvinden. 
En  tot overmaat van ramp werden ook de achtervelgen van de Nuffield gestolen. 
Dus  wie nog een set van achtervelgen voor een Nuffield heeft staan, laat het ons weten. 

De Nuffield zal waarschijnlijk zoals het er nu uitziet volledig worden gerestaureerd tijdens een zgn. scholenproject in de komende twee tot drie jaar. 

We houden U op de hoogte. 

717971